Fra skyttegravskrigen i første verdenskrig til invasionen i anden verdenskrig

14 dages kør-selv-forslag til invasionskysten i Normandiet og skyttegravene langs Vestfronten

Europa har lagt jord til utallige konflikter og krige gennem tiderne, men få har været så omfattende som 1. og 2. verdenskrig. Og samtidig har de som følge af den industrielle revolution og deres intensitet efterladt utallige velbevarede og dramatiske spor i det europæiske landskab på tværs af grænser.

På denne tur følger I de historiske slagmarker og militære konfliktområder fra de to verdenskrige og den fransk-tyske krig 1870-71, så I får indtryk af det sammenfald af interesser og konflikter, der ligger bag.

Er I bare lidt interesseret i europæisk historie, så får I her et rigtig godt indtryk af de krige, der har raset i Europa gennem de sidste 150 år og som har skabt det geografiske landskab, som vi ser på nu.

Fra 11.315 kr.  
pr. person i dobbeltværelse inkl. morgenmad i 13 nætter

Rejseperiode:   
Hele året  
Vi anbefaler april - oktober

Startdag:  
Daglig  

Varighed:  
14 dage/13 nætter  

Længde:  
Ca. 4.005 km

Klimapåvirkning:  
724 kg CO2 samlet for 2 personer - mere om grønnere kør-selv-ferier

Højdepunkter på turen:

  • Maginot linjen i Alsace
  • Verdun og Compiègne
  • Invasionskysten i Normandiet
  • Ypres og Arnhem
     

Udflugtspakke se her »

Vi skræddersyr rejsen   
Dette kør-selv-forslag kan tilpasses jeres egne ønsker. Vælg selv:

  • rejserute
  • antal dage
  • hotelstandard  
     

Få et tilbud

D-Dagen - en dag, der ændrede Europa

Den 6. juni 1944 gik de allierede tropper i land i Normandiet ved historiens største landgangsoperation og en imponerende militær bedrift. Invasionsstyrkerne gjorde landgang på 5 forskellige strande med hvert sit kodeord: Sword, Juno, Gold, Utah og Omaha. Og for at hjælpe styrkerne blev der nedkastet faldskærmstropper ved flankerne nær Caen og Carentan. 

Imidlertid gik ikke alt som ventet, og at invasionen lykkedes må tilskrives de tusinder af soldater, der med livet som indsats gik i land, og kæmpede for hver eneste meter indtil målet var nået.

I dag giver et besøg i Normandiet vidnesbyrd om de voldsomme begivenheder, der fandt sted her i 1944. Her er flere interessante museer, der hver fortæller deres historie, spændende historiske lokaliteter og bevægende krigskirkegårde.

Dagsprogram

Danmark - Bremen (340 km/4,5 timer)

Turen går mod Bremen, og på vejen sydpå kan I indlede turen til mindesmærkerne fra 1. og 2. verdenskrig med at besøge to bygninger, der bogstavelig talt hverken er til at komme udenom eller at fjerne. 

Læg vejen om det centrale Hamborg, hvor I kan lægge hovedet bagover og se op til toppen af Feldstrassebunker Flakbunker IV. Bunkeren var base for tysk flak til beskydning af allierede bombefly, men også beskyttelsesrum for op mod 20.000 af Hamborgs beboere. I dag er stedet ved at blive ombygget til koncert, hotel og kunstcenter, og toppen flankeres ikke længere af militært isenkram, men af grøn bevoksning.

Efter Hamborg går det videre ad A1 mod Bremen, men inden I finder jeres hotel for natten, kan vi anbefale, at I tager de godt 30 kilometer nordvest for byen ved floden Weser til den store Valentin ubåds-bunker. Her kan I besøge et af de u-bådsværfter, som den tyske marine anlagde under 2. verdenskrig.

Overnatning på hotel i Bremen

Bremen - Ruhr - Bonn - Remagen - Haguenau (665 km/8,5 timer)

I dag går turen til- og gennem Ruhr-distriktet – det historiske hjerte af den tyske industri. Vi anbefaler en tidlig start fra hotellet i Bremen, da I har en lang køretur foran jer.

Med de store forekomster af kul, der blev udvundet i Ruhr fra midten af 1800-tallet, fulgte fabrikker til bearbejdning af stål, og det var her fremstillingen af tysk krigsmateriel fandt sted – både under 1. og 2. verdenskrig. Og det var dette område Frankrig besatte i januar 1923, da Tyskland ikke kunne betale krigserstatningerne efter 1. verdenskrig - en besættelse, der varede indtil 1925.

Besøg ”Die Route Industrikultur” og få et indtryk af det industrielle kraftcenter, som Ruhr var under og efter krigene. De allierede bombede Ruhr heftigt under 2. verdenskrig og læg også mærke til konsekvenserne heraf. Henved 60% af byerne Dortmund og Essen blev ramt, og er derfor præget af byggeri fra efterkrigstiden uden de historiske huse, som ellers ses i tyske byer.

Fortsæt turen fra Düsseldorf over Köln til Bonn, der efter den 2. verdenskrig, hvor landet blev opdelt, blev hovedstad i den nye vesttyske forbundsrepublik, og videre langs vestsiden af Rhinen til Remagen. Rhinen har historisk set været det tyske forsvarsværk mod vest, og 2. verdenskrig var ingen undtagelse. Men ved Remagen fandt de allierede en sprække, der tillod en uventet passage over floden, da det gik det galt for tyskerne med sprængningen af Ludendorff-broen.

Broen kollapsede godt nok den 17. marts 1945, men det gav amerikanerne 10 dage til at sikre brohovedet på østsiden af Rhinen samt at bygge midlertidige pontonbroer. Her kan I besøge Friedensmuseum Brücke von Remagen, der er indrettet i det vestlige tårn på den gamle bro.

Dagen slutter i Haguenau, hvor I krydser over grænsen til Alsace og fortsætter de kommende dage i Frankrig.

Overnatning på hotel nær Haguenau

Haguenau - oplev Maginot linjen (160 km/2,5 timer)

Dagens fokus er på Maginotlinjen hvor I bør afsætte 2-3 timer til selve køreturen samt tid til at besøge historiske befæstninger og mindesmærker. Udforsk Maginot-linjen, besøg fæstningerne Fort de Schoenenburg, Fort de Mutzig og afslut ved krigskirkegården i Haguenau, hvor soldater fra tre krige hviler side om side.

Alsace-Lorraine har også en tysk betegnelse, Elsass-Lothringen, da dette landområde med sine kun 14.000 km² har været et omstridt område. I nyere tid kom det på tyske hænder i 1871 efter den fransk-preussiske krig, der både bragte Napoleon III's styre i Frankrig til fald, men tillige samlede Tyskland under Otto von Bismarcks ledelse. Elsass-Lothringen forblev tysk indtil afslutningen af den 1. verdenskrig, hvor det efter det tyske nederlag igen blev fransk. Men med den tyske besættelse af Frankrig i 1940, så blev ikke kun Alsace-Lorraine, men også hovedparten af Frankrig - bortset fra området mod sydøst under Vichy regeringen - tysk besat.

Det omtumlede ejerskab til området i nyere tid afspejler sig i en række befæstninger, hvor Maginot-linjen er den dominerende. Men tyskerne befæstede også regionen i tiden efter den fransk-preussiske krig, så her er lejlighed til at se, hvordan begge parter har forsøgt at sikre herredømmet over området. 

Udforsk den del af Maginotlinjen, der ligger i Alsace, og har skudretning mod Tyskland. Husk også at besøge fx Fort de Mutzig - også kendt som Feste Kaiser Wilhelm II - som tyskerne anlagde i slutningen af 1800-tallet som del af forsvaret af Strasbourg. Her er skudretningen vendt mod Frankrig. Afslut den omtumlede historie i Alsace på kirkegården i Haguenau - La nécropole nationale d’Haguenau - lidt sydøst for den centrale bykerne. Her ligger soldater fra de tre krige mellem Frankrig og Tyskland. Gravene er samlet fra omliggende kirkegårde, og her kan du finde 10 grave af soldater fra krigen 1870-1871, russere, franskmænd, tyskere, rumænere, briter og en enkelt polak fra 1. verdenskrig. Et sammensurium af liv, der alle endte i kampene om Alsace-Lorraine på blot 75 år.

Overnatning på hotel nær Haguenau

Haguenau - Verdun (236/3,5 timer)

I dag går turen fra Haguenau mod øst, hvor vi anbefaler, at I tager den flotte vej D662 (via Philippsbourg og Éguelshardt) op gennem bjergområdet Vogeserne og naturområdet Parc naturel régional des Vosges. I er tæt på den tyske grænse og området har været omstridt gennem tiderne, så her finder I Citadelle de Bitsche, der på sit klippefremspring har været en del af konflikterne gennem tiden og senest den 2. verdenskrig. 

På vejen videre lige øst for Bitche møder I et af de vigtige og meget velbevarede artilleriforter langs Maginot linjen - Ouverage de Simserhof. Fortet blev bygget i årene mellem 1929 og 1935, og under jorden gemmer sig 5 kilometer gange, der kræver en jernbane for at klare den interne transport. Fortet modstod tyske angreb i 1940, og soldaterne her overgav sig først den 30. juni 1940  på kommando af den franske overkommando. Fortsæt videre mod Verdun, der var en hjørnebastion i det franske forsvar gennem hele den første verdenskrig. Det var den fremskudte bastion, der var med til at standse den tyske fremgang i krigens indledende faser. Det var her forsyningslinjerne blev afbrudt, så det kun var via Voie Sacrée, der kunne komme forsyninger og friske tropper til Verdun.

Benyt den sidste del af dagen til en tur gennem Verdun, så I får et indtryk af fortifikationen af byen - og ikke mindst mindesmærkerne fra 1. verdenskrig.

Overnatning på hotel nær Verdun

Verdun (100 km/2 timer)

Verdun og det omkringliggende landskab lægger op til en lærerig dag - der lægger op til en eftertænksom aften.

Årene 1914-1918 har sat sit præg på Verdun-området, der lagde jord til omfattende slag og krigshandlinger gennem hele 1. verdenskrig. Her er sønderskudte forter, der har været på både tyske og franske hænder, udbombede landskaber og forsvundne landsbyer samt ar i landsskabet efter en omfattende minekrig med store bombekratere, der alt i alt viser hvor modbydelig og forrående en krig er.

Men her er også tid til eftertænksomhed ved de omfattende mindesmærker og de ufattelig store områder med det uendelige antal gravsteder. Og som om gravpladserne ikke var nok, så er der på mange af mindesmærkerne oplistet navne på alle de omkomne, der ikke har fået et gravsted. De er ganske enkelt forsvundet på selve kamppladserne.

Overnatning på hotel nær Verdun

Verdun - Compiègne (265 km/4 timer)

Turen fortsætter mod vest, hvor I hovedsagelig kører gennem landskabet syd for den linje, hvor fronten lå i hovedparten af 1. verdenskrig.

Tyskerne var ved deres overraskende offensiv stødt frem mellem Paris og Verdun, men efter det første slag ved Marne, trak de sig tilbage til en linje fra Verdun til Reims og videre i retning mod Compiègne. Undervejs kan I støde på det tidligere skyttegravsområde ved Le Main de Massiges eller ved Caverne du Dragon, der var midtpunkt ved de tre slag omkring Aisne.

Undervejs møder I utallige mindesmærker og gravsteder for de faldne under slagene i 1. verdenskrig, men vi anbefaler, at I besøger Aisne-Marne American Cemetary med de faldne amerikanske soldater efter landets indtrædelse i 1. verdenskrig i april 1917, som følge af den uindskrænkede tyske ubådskrig. På kirkegården er 2.289 grave ud af de i alt 53.000 faldne amerikanske soldater under krigen. Få hundrede meter syd for Aisne-Marne American Cemetary ligger et mindemærke for US Marines, der under kampene i området mistede over 8.000 mænd, der mindes på dette sted.

Det er vigtigt at huske, at danskere også deltog i 1. verdenskrig. Da Sønderjylland blev tabt til Preussen i krigen i 1864 blev sønderjyderne indskrevet i den tyske hær og uanset sindelag pålagt deltagelse. I Braine kan I finde noget så specielt som en dansk soldater kirkegård - Cimetière militaire danois - med gravene fra 80 sønderjyder. Den sidste faldne soldat blev nedlagt så sent som i juni 2024, så stedet lever fortsat i minderne fra krigen.

Afslut dagen i Compiègne, hvor 1. verdenskrig møder 2. verdenskrig i en togvogn. Det var i en togvogn på dette sted i Compiègne, at våbenstilstandstraktaten efter den 1. verdenskrig blev underskrevet - og her Hitler modtog den franske overgivelse efter den tyske invasion af Frankrig i 1940 for at udslette mindet om nederlaget i 1918.

Overnatning på hotel i Compiègne.

Compiègne - Sword og Juno Beaches - Bayeux (375 km/5 timer)

Kør videre vestpå til Normandiet, hvor I de kommende dage skal besøge en lang række af de kendte og ukendte steder langs invasionskysten.

Første stop i Normandiet er Pegasus-broen ved Bénouville, hvor de første allierede soldater landede i svævefly natten før invasionen. Formålet var at sikre invasionens østlige flanke mod tyske forstærkninger samt at sikre broen til en hurtig allieret fremrykning. Operationen lykkedes til fulde, og mindes på museet Memorial Pegasus, hvor I både kan se den originale Pegasus bro sammen med et Horsa svævefly og en mobil Bailey bro, der blev anvendt af britiske ingeniørtropper.

Herfra går turen videre til Ouistreham på Sword Beach, den østligste af de fem invasionsstrande. Tyskerne havde et stærkt forsvar omkring havnen, men blev forholdsvis let løbet over ende af de britiske styrker. Herfra rykkede de allierede mod Caen for at indtage byen, hvilket dog ikke blev så let som forventet, da tyskerne holdt stand i byen i flere uger. I Ouistreham kan I besøge de to museer  Musée du Mur de l’Atlantique Le Bunker og Musée du No.4 Commando.

Fortsæt langs Sword-kysten videre til Juno Beach med mindesmærker i St. Aubin-sur-Mer, Berniére-sur-Mer og Courselles-sur-Mer. I Courselles ligger Juno Beach Centre, der er Canada's museum for 2. verdenskrig. Her mindes de 45.000 canadiere, der mistede livet under krigen, hvoraf 5.500 blev dræbt i Normandiet og 359 under selve invasionen på D-dagen. I baglandet mellem Sword og Juno kan I besøge to tyske forsvarsvæker. I Douvres-La-Delivrande lå Luftwaffe's primære radarstation i området. Radarstationen blev ødelagt af allierede bomber den 6. juni, men tyskerne forsvarede den i 11 dage efter D-dagen, før den endelig blev indtaget. I dag er der et radar-museum Musée de Radar. Tæt ved byen Colleville-Montgomery ligger Hillman Fortet - Site fortifié Hillman - der var et tysk bunker-kompleks. Fortet blev angrebet den 6. juni 1944 af det britiske Suffolk Regiment, og kampen stod på indtil til næste morgen.

Overnatning på hotel i Bayeux.

Bemærk: Dagens køretur strejfer det nordlige Paris, men uden at gøre ophold. Ønsker i et stop i den franske hovedstad, så bør I forlænge turen med et par dage.

Bayeux - oplev Gold Beach ved Arromanches og Omaha Beach (95 km/2,5 time)

Gør klar til en dagstur hvor temaet er D-dag. Start i kystbyen Mont Fleury, hvor I finder British Normandy Memorial, der blev indviet i 2021. Her er indskrevet navnene på 22.442 faldne fra mere end 30 nationer, der alle faldt på enten D-dagen eller under slaget om Normandiet.

Fortsæt videre langs kysten mod Arromanches-Les-Bains, hvor I nok kommer til at bruge nogle timer. Arromanches var udvalgt til at huse en af de to Mulberry-havne, der bestod af store betonkasser, der blev bugseret over Kanalen og nedsat som bølgebrydere, kajer og adgangsvejen til stranden. På stranden ud for Arromanches kan I stadig se de resterende sænkekasser, der ved højvande kun lige kan skimtes, men ved ebbe kan besøges på den brede sandstrand. Byen har også et meget spændende museum Musée du Débarquement / D-Day Museum Arromanches, hvor I kan se hele projektet omkring Mulberry-havnene og en masse om selve D-dagen. Ikke langt vest for Arromanches ligger Batterie Longues-sur-Mer, et af de mere moderne batterier ved Atlantvolden, der kunne beskyde både Gold og Omaha. Bombardementet af stillingen med 600 tons bomber gjorde kun ringe skade og først den 7. juni blev stillingen indtaget.

Næste stop på turen er den amerikanske krigskirkegård The Normandy American Cemetery, Memorial and Visitor Centre i Colleville-sur-Mer. Det velplejede og smukke område er både betagende og rørende og giver stof til eftertanke. Langs Omaha Beach findes flere mindesmærker, ikke mindst Les Braves på selve stranden i St. Laurent-sur-Mer ved Omaha Beach. Mindesmærket repræsenterer tre elementer: the Wings of Hope, Rise Freedom, the Wings Of Fraternity. Dagen slutter med et besøg på Pointe du Hoc ved Cricqueville-en-Bessin, hvor et af tyskernes mest strategiske forsvarsværker var placeret. I dag ser I sønderskudte bunkere og de dybe bombekratere, der præger området.

Tilbage i Bayeux kan I måske finde tid til at besøge det spændende Musée Mémorial Bataille de Normandie og den britiske krigskirkegård lige på den anden side af vejen. 

Overnatning på hotel i Bayeux.

Bayeux - oplev Utah Beach og St. Mére-Èglise (150 km/2,5 timer)

På den sidste dag i Normandiet går turen mod Utah Beach med første stop i Brécourt, hvor amerikanske faldskærmssoldater deltog i slaget Brécourt Manor Assault på selve D-dagen. Stedet er nu kendt takket være tv-serien Band of Brothers om soldaterne i E-kompagni, der giver et godt indblik i, hvad soldaterne måtte igennem. På stedet finder I både et mindesmærke for Easy Company samt lidt derfra for deres leder løjtnant Richard Winters. Derfra går turen til Utah Beach Musée du Débarquement, der ligger på stranden, hvor de første amerikanske tropper gik i land den 6. juni 1944. Her fortælles om invasionens forskellige etaper og på museet kan I se et originalt B-26 bombefly.

På vej ind i landet mod St. Mére-Èglise, kommer I forbi kystbatterierne St. Marcouf og Azeville, der begge var del af Hitlers Atlantvold. Fremme i St. Mére-Èglise kan I besøge Musée Airborne, der ligger ved torvet, hvor amerikanske faldskærmssoldater blev kastet ned ved en fejl. En af dem, John Steele fra det 505. faldskærmsregiment, landede i kirketårnet, hvorfra han var vidne til de dramatiske begivenheder på torvet. Mange hang fast i træer og lygtepæle og blev skudt inden de kunne skære sig fri, men Steele overlevede ved at spille død. Museet fortæller om den amerikanske faldskærmsstyrke og deres kampe natten til den 6. juni. Og til minde om kampene hænger der stadig en "faldskærmssoldat" fra kirketårnet, ligesom glasmosaikken i kirkens store gavlvindue både er et religiøst motiv og samtidig en hyldest til faldskærmssoldaterne.

Tilbage i Bayeux bør I også besøge Musée de la Tapisserie de Bayeux, hvor I kan se det berømte Bayeux-tapet. Det 70 meter lange vægtæppe, der er broderet med uldgarn på hørlærred illustrerer normannerkongen Vilhelm Erobrerens erobring af England, da han i en invasion, der gik fra Normandiet til England, vandt over Harold Godwinson i Slaget ved Hastings i 1066 og England kom under normannisk herredømme. Bemærk, museet og Bayeux-tapet er lukket pga. renovering fra sept. 2025 - okt. 2027.

Overnatning i Bayeux

Bayeux - Dunkerque - Ypres (500 km/6 timer)

Efter et par dage på invasionskysten går turen mod nordøst og det sted, hvor tyskerne forventede at invasionen ville komme - nemlig Calais området. Vi anbefaler en tidlig start fra Bayeux, så der er tid til stop og oplevelser undervejs. 

På vejen mod Calais kører I gennem et område fyldt med efterladenskaber fra den 2. verdenskrig i form af kystbatterier, lidt inde i landet et utal af Wiederstandsnest og så ikke mindst klargørings- og affyringssteder for V1 og V2 raketter. I skoven ved Val Ygot finder I et af de mange faste affyringssteder for de mange V1 raketter, der blev sendt afsted mod London og det sydlige England, og ved le Blockhaus d'Eperlecques kan I se et imponerende anlæg til klargøring og opsendelse af de frygtede V2 raketter.

Atlantvolds Batterie Todt placeret ved kanalkysten lige syd for Calais giver et godt indtryk af de kræfter og ressourcer, som tyskerne lagde i befæstningen af kysten fra det nordlige Norge til Spanien i syd for at imødegå en allieret invasion. Batteriet er passende opkaldt efter Fritz Todt, der stod i spidsen for det ufattelige store anlægsarbejde.

Dagens sidste indtryk får I ved kysten ved Dunkerque. Det var her det engelske ekspeditionskorps blev evakueret efter den tyske succes ved offensiven gennem Ardennerne i 1939. Det er tankevækkende at stå på stranden og forestille sig de lange rækker af soldater, der blev udsat for beskydning, mens de ventede på en evakuering, som stod de ved et busstoppested.

Dagen afsluttes i Ypres/Ieper, hvor temaet skifter til 1. verdenskrig.

Overnatning på hotel nær Ypres/Ieper i Belgien.

Ypres (65 km/1,5 time)

Ligesom Verdun var Ypres/Ieper centrum for 1. verdenskrig og her udkæmpedes i årene 1914-1918 tre store slag om området, og dette lille hjørne af Belgien var det eneste, der ikke blev besat af tyskerne.

Ved den tyske offensiv, ved starten af den 1. verdenskrig, erobrede de Ypres, men ved det første slag ved Ypres fra den 19. okt. til 22. nov. 1914 generobrede de allierede byen. Det var ved dette slag, at den berømte klædehal fra middelalderen og byen blev ødelagt. En del af slaget foregik i området ved Langemark, der blev kendt for de mange frivillige tyske studerende, der faldt her.

Det var under det andet slag ved Ypres den 22. april til 25. maj 1915, at der for første gang blev anvendt giftgas. Over en 6 kilometer lang strækning afprøvede tyskerne det nye kemiske våben overfor franske og algierske soldater, og med dødelig udgang for over 1.000 soldater. Men trods dette nye våben vandt tyskerne kun nogle højdedrag i området men intet afgørende landområde.

Det tredje slag ved Ypres fandt sted fra den 31. juli til 6. november 1917, hvor de allierede, under ufattelige tab af tropper, kun havde en yderst begrænset fremgang i højderne omkring Passchendaele. De allierede mistede omkring 500.000 soldater under kampene, hvilket afspejles i antallet af kirkegårde og mindesteder i området for nationaliteter ikke kun fra Europa men fra verden rundt.

Det er umuligt at forestille sig de lidelser, som de kæmpende på begge sider er gået igennem de fire år på stort set samme sted i mudrede skyttegrave under konstante bombardementer, angreb og minesprængninger kombineret med usle sanitære forhold og behandlingsmuligheder. Men et besøg på stedets museer som fx In Flanders Fields Museum og de mange mindesteder giver et indtryk af krigen og dens konsekvenser.

Det er passende at afslutte denne dag med et besøg ved Menin Gate, hvor de faldne under 1. verdenskrig hver aften mindes ved en ceremoni klokken 20.00.

Overnatning på hotel nær Ypres/Ieper i Belgien.

Ypres - Arnhem (360/5 timer)

Turen går nu fra skyttegravskrigen i 1. verdenskrig til et af de store allierede fremstød under 2. verdenskrig. Men inden da så besøg Fort Breendonk syd for Antwerpen, der bygget som et fort til at beskytte havnebyen og som sådan tog del i begge verdenskrige. Men det var som SS-Auffanglager under 2. verdenskrig, at nazismen viste sin virkelighed og grusomhed her.

Fortsæt videre til den belgiske by Leopoldsburg, hvorfra den største militære indsats i Holland under anden verdenskrig tog sit afsæt. Planen for Operation Market Garden var lagt af den britiske feltmarskal Montgomery, der havde et ønske om at afslutte krigen inden julen 1944. Det skulle ske ved en kombineret land og luftoperation, hvor nedkastede faldskærmstropper skulle sikre broerne over de tre store floder Meuse, Waal og Rhinen i Holland, så landtropper kunne rykke hurtigt og afgørende frem. Operationen var ambitiøs og dristig og slog fejl blandt andet på grund af stærk tysk modstand og forkerte nedkastningssteder for faldskærmstropperne, så det nordligste nedkastningssted ved Arnhem og broen over Rhinen var "A Bridge Too Far".

Følg ruten for Operation Market Garden fra Leopoldsburg gennem Hells Highway ved St. Oedenrote over Nijmegen til Arnhem og besøg de mange museer om 2. verdenskrig undervejs:

  • Leopoldsburg: Liberation Garden fortæller om Operation Market Garden, den nærliggende Beverlo lejr med tusindvis af politiske fanger samt hverdagen i Belgien under den tyske besættelse
  • Best: Museum Wings of Liberation giver jer historien om befrielsen af den sydlige del af Holland samt mulighed for at se køretøjer og fly, der deltog i Operation Market Garden
  • Groesbek: Freedom Museum fortæller historien om hvad frihed betyder med fokus på grænseområdet mellem Holland og Tyskland
  • Nijmegen: Info Center WW2 fortæller om den tyske besættelse af Nijmegen og dens konsekvenser for livet og lokalbefolkningen
  • Hartenstein: I det tidligere hovedkvarter for de allierede i Villa Hartenstein, finder I Airborne Museum at Hartenstein, der fortæller om kampene i Arnhem under Operation Market Garden
  • Arnhem: Airborne Museum at the Bridge giver historien om kampene her med udsigt til John Frost broen

Overnatning på hotel i Arnhem

 

Arnhem - Lüneburg (485 km/6 timer)

Rejseruten går nu mod nordøst og en sidste overnatning i Lüneburg i Tyskland, så I lige kan få knyttet en ende på turen.

Besøg først Deutsches Panzer Museum, hvor I kan se og mærke det materiel, der gjorde tyskerne uovervindelige i en periode. Det tyske materiel dækker helt fra en kopi af en tysk A7V tank fra 1. verdenskrig over Sturm- og Jagdpanzer fra 2. verdenskrig til Leopard 1. I finder dog også materiel fra andre lande og hære, så I kan se vogne og udstyr fra fx. den sovjetiske Røde Armé, den svenske Stridsvagn og den israelske Merkava kampvogn.

Dagens slutter symbolsk i den gamle hansestad Lüneburg, da det var her, fredag den 4. maj 1945, at den tyske hær underskrev den betingelsesløse overgivelse i Danmark, Norge, Nordvesttyskland og Holland. Tag turen til Timoloberg på Lüneburg Heide lige syd for Lüneburg, hvor rundturen til de historiske mindesmærker passende får sin ende, hvor 2. verdenskrig i Nordeuropa sluttede.

Overnatning på hotel i Lüneburg.

Lüneburg - Danmark (210 km/ 2,5 timer)

Efter 13 dages rundtur med mindesmærker fra de store krige i Europa indenfor de sidste 150 år, så går det i dag mod Danmark.

Hvis I trænger til at strække benene undervejs på det sidste stykke hjemad, så kan vi foreslå en runde i Lüneburgs charmerende gader om formiddagen inden afgang - og måske en frokost i Lübeck eller Slesvig/Flensburg alt efter hvilken vej I vælger hjemad.

Udflugtspakke

Vi har her udvalgt en række spændende udflugter til jer undervejs på turen, så I sikrer jer at få de gode oplevelser med hjem. Udflugtspakken inkluderer 3 ture, der er udvalgt af vores rejsespecialister. Pakken købes hjemmefra. 

  • Verdun: Rundvisning på slagmarkerne med guide
  • Bayeux: Heldagstur til amerikanske D-dags steder
  • Ypres: Slagmarker. kirkegårde og mindesmærker

Pris for udflugtspakken: Fra 4.549 kr. pr. person

Kort

Vis på kort

Galleri

Priser

Fra 11.315 kr.  
pr. person i dobbeltværelse inkl. morgenmad i 13 nætter

Prisen inkluderer

  • 13 hotelovernatninger i dobbeltværelse inkl. morgenmad
  • Rejsetips og forslag til rejserute
  • Skræddersyet planlægning, rådgivning og sparring med egen rejsespecialist  

Prisen inkluderer ikke 

  • Rejse- og afbestillingsforsikring
  • Måltider
  • Turistskatter på hoteller undervejs (ca. EUR 36 pr. pers.)
  • Udflugtspakke - se dagsprogram
  • Brændstof/opladning, parkering, vej- og broafgifter

Om rejsen

  • 1 overnatning i Bremen, Tyskland
  • 2 overnatninger i Haguenau, Frankrig
  • 2 overnatninger i Verdun, Frankrig
  • 1 overnatning i Compiègne, Frankrig
  • 3 overnatninger i Bayeux, Frankrig
  • 2 overnatninger i Ypres, Belgien
  • 1 overnatning i Arnhem, Holland
  • 1 overnatning i Lüneburg, Tyskland

 

Om prisen

Prisen er en fra-pris og beregnet på den billigste rejseperiode i sæsonen og afhænger af pladssituationen på hoteller.

Overnatningerne er baseret på gode standardhoteller anbefalet af vores rejsespecialister.

Ønsker I anden hotelstandard undervejs, tilpasser vi gerne efter jeres ønsker. 

Kontakt os for et skræddersyet tilbud i jeres rejseperiode.

Opgradér fra egen bil til fly og lejebil

Dette kør-selv-forslag er baseret på kørsel i egen bil fra Danmark. I kan også vælge at flyve til Düsseldorf, Frankfurt eller Paris og fortsætte i en lejebil - spørg en af vores rejsespecialister herom.

 

Udflugtspakke - tilkøb

  • Verdun: Rundvisning på slagmarkerne med guide
  • Bayeux: Heldagstur til amerikanske D-dags steder
  • Ypres: Slagmarker, kirkegårde og mindesmærker  
     

Pris fra 4.549 kr. pr. person »

Skræddersyet planlægning

Vi kan tilpasse kør-selv-forslaget efter jeres ønsker, så I selv er med til at skabe jeres personlige drømmerejse.

Forlæng evt. turen med ekstra overnatninger i de store byer som passeres undervejs: Paris, Bruxelles, Gent, Amsterdam og Hamburg.

 

Få et tilbud

Vi glæder os til at skabe din drømmerejse

  • Bestil trygt - Vi er ejet af Danmarks største forbrugerorganisation
  • Personlig rådgivning fra vores dedikerede rejsespecialister
  • 6 x vinder af Danmarks Bedste Ferierejsebureau

X

Gammel Havn 1
9000 Aalborg
Danmark

mail 70116011
X

Sønder Allé 6, 1. sal
8000 Aarhus
Danmark

mail 70116011
X

Firskovvej 32
2800 Kgs. Lyngby
Danmark

mail 70116011
X

Gl. Kongevej 19
1610 København V
Danmark

mail 70116011
X

Firskovvej 32
2800 Kongens Lyngby
Danmark

mail 70116011
X

Kongensgade 9, 1 etage
5000 Odense
Danmark

mail 70116011
X

Dæmningen 47
7100 Vejle
Danmark

mail 70116011

Turen anbefales af:

Lasse - Produktchef i FDM Travel

Jeg elsker at rejse i Frankrig - landet der har det hele; varierede landskaber, livlige byer, rig kultur og især en fascinerende historie, som kan udforskes overalt - især langs Normandiets kyster, hvor historiens vingesus står for medrivende fortællinger om D-dag og invasionen i juni 1944.