Drømmeøen Jersey for livsnydere
6 dage Fra 9.529 kr.
Det er forunderligt som historien mødes i skoven ved Compiégne nord for Paris, hvor der blev indgået våbenhvile i både den første og den anden verdenskrig. Og begge gange foregik det i en togvogn og endda den samme 2419D.
Det var her i den såkaldte ”Wagon de Compiégne”, at den franske general Foch mødtes med repræsentanter fra det tyske kejserrige, der den 11. november 1918 underskrev våbenhvilen, der afsluttede den første verdenskrig.
Fredsafslutning og -betingelserne fra den første verdenskrig blev af tyskerne opfattet som en ydmygelse, og efter den overrumplende tyske invasion af Holland, Belgien og Frankrig i 1940 synes stedet Compiégne og den selvsamme togvogn som et passende sted for en ny våbenhvile denne gang på tyske betingelser. Hitler deltog selvfølgelig selv ved underskrivelsen i Compiégne efter symbolsk at have besøgt Deutcher Soldatenfriedhof Langemark< ved Ypres på vejen hertil.
Således gentog historien sig selv - men med modsat fortegn.
Foto: copyright « Résonance Films – G. Chacun»
Togvognen 2419D, der dannede rammen for de to våbenhviler, var bygget som en restaurationsvogn til togselskabet Companie Internationale des Wagon-Lits, der stod bag den berømte Orient Expess. Togvognen blev bygget i 1914, men efter at have været opmagasineret i to år pga krigen blev den i oktober 1918 indrettet som hovedkvarter for den franske Marshal Foch, der som chef for de allierede styrker underskrev våbenhvilen med Tyskland.
Efter krigen blev vognen leveret tilbage til Wagon-Lits, men allerede i 1919 indgik den i museet til minde om våbenhvilen. Således stod 2419D allerede i Compiégne i 1940 klar til underskrifterne på en ny våbenhvile.
2419D flyttede med til Tyskland som en del af den tyske sejr, men desværre gik togvognen til mod krigsafslutningen, så den kunne ikke returnere til Compiégne igen.
Den Wagon-Lits togvogn, som I møder på Mémorial de l’Armistice i skoven ved Compiégne er derfor ikke den originale, men en kopi så god som den kan blive. Som nummeret 2439D indikerer, så er den udstillede togvogn blandt de 37 togvogne, der blev bygget samtidig – og så har den tillige også været en del af Marshal Fochs hovedkvarter.