Elbilseksperten: Sådan bliver din kør-selv-ferie i elbil en succes

Hvis du tænker dig om, kan det blive en del billigere end en almindelig bil

EV-ekspert Kasper Hjorth har kørt 11.000 kilometer i elbil i Europa sidste sommer og ved derfor et og andet om at tage på kør-selv-ferie i elbil. Det har lært ham, at der er mange penge at spare på rejsen, hvis man tænker sig lidt om og bruger lidt tid på planlægning. Her får du hans bedste tips til at gøre din kør-selv-ferie i elbil til en succes - og måske endda billigere.

Elbil tilsluttet opladning

Ti tips til succes

1. Start med den rigtige indstilling

Fordelen ved at rejse i elbil er, at man bliver tvunget til at sætte tempoet lidt ned. I kan ikke drøne igennem Tyskland uden stop og være fremme på sommerdestinationen på et par timer, så indstil jer på at ferien starter, så snart I forlader indkørslen og lad være med at stress af sted. Brug ladestoppene til at opleve noget og tag overnatninger undervejs, så I for mest muligt ud af turen. Det handler om at nyde selve rejsen lidt mere.

2. Betragt afstikkere og omveje som en oplevelse

I elbil vil der være nogle gange, hvor I skal tage en lille omvej eller afstikker for at finde en ladestander. Betragt det som ekstra oplevelser på vejen og en mulighed for at se noget, I ellers ikke ville have set.

3. Lav din rute på Abetterrouteplanner.com

Abetterrouteplanner er en genial website og app, som udregner ruteforslag baseret på elbilstype, trafikforhold, vejrforhold etc.. Den viser både ladestandere, der passer til din tur og giver et estimat på priser og tidsforbrug, så du hurtigt får overblik over, hvad din rejse kommer til at koste, og hvor lang tid du skal bruge på hvert ladestop. 

Når du har din rute og dine ladestop kan du evt. tjekke dem ud på Plugshare.com, hvor du kan få en god idé om, hvorvidt standeren fx virker, om det er en hurtiglader eller langsomlader, hvor mange stik, der er etc..

4. Find hoteller med gratis ladning, der passer til din rute

Når min kone har planlagt ruten, så går jeg ind på en hotelsøgemaskine, som har en søgefunktion, hvor man kan finde hoteller med elbilsopladning. På den måde finder vi ud af, hvor det giver mening at lægge overnatningerne. Og så sparer vi måske en eller to ladninger undervejs.

Søg hoteller med mulighed for elbils-opladning

5. Vær opmærksom på prissætning hos operatøren

Du skal være opmærksom på, at du på nogle ladestandere, ud over strøm, også betaler per minut. Det skal du fx prøve at undgå, hvis du har en bil, der lader langsomt. Og husk altid at bruge det store kabel, som lader hurtigere.

Andre steder betaler du et fast startgebyr, men prisen på kilowatt kan stadig variere. Brug evt. appen Spirii Go til at holde øje med priserne på de forskellige ladestandere.

6: Download apps til de største udbydere

Typisk på en ferie vil du ende med at bruge tre eller fire forskellige etablerede ladeoperatører, så der kan du med fordel downloade deres apps. Det giver ofte de bedste priser. Du kan dog betale med kreditkort på langt de fleste af dem og skulle alt fejle, så sørg for at have Shell Recharge - det kan bruges overalt, men er lidt dyrere prismæssigt. Den har jeg altid med som nødløsning. 

7: Abonnement kan ikke betale sig 

Nogle tror, at det kan betale sig at tegne fx et CLEVER-abonnement, når de skal rejse. Men min erfaring er, at det ikke giver mening økonomisk og det begrænser for meget i forhold til valg af ladeoperatør.

8: Optimér dine ladninger

Det billigste og mest effektive du kan gøre er at køre batteriet ned til 5-10 procent og så lade til 70 eller 80 procent. De sidste 20 procent tager faktisk lige så lang tid eller længere, som at lade fra 10-80 procent. De sidste 20 procent er derfor rigtig dyre i både pris og tidsforbrug.

Sørg også for at batteriet er varmt - mindst 30 grader - når du lader. Mange af bilerne forvarmer batteriet op til en ladning, så man ikke skal tænke over det, men det er vær at være opmærksom på.

9: Sørg for at have et vejhjælpsabonnement, hvis du løber tør for strøm

Mange vejhjælpsabonnementer, og i hvert fald FDM Vejhjælp, henter bilen gratis og kører til en lader, hvis du skulle være så uheldig at løbe tør for strøm på vejen. Jeg kan dog næsten ikke forestille mig, at man løber tør, og langt de fleste biler har desuden et nødladestik, der kan sættes i almindelig stikkontakt, så man lige kan lader 10 ekstra kilometer på batteriet, for at kunne nå frem til en ladestander.

10: I Bjergene får du halvdelen igen

Motoren i en elbil fungerer ligesom en dynamo. Så hvis du kører ned ad et bjerg og slipper bremsen, altså bruger motorbremsen, så vil batteriet lade på vejen ned. Det kan altså ikke betale sig at fylde sit batteri op, lige før du skal ned fra alperne.

LÆS OGSÅ:
FDM: Elbilen redder bilferien
FDM: Ferietur i Elbil - se hvor lang tid du skal lade for at køre 1200 km.