I elbil gennem Europa

Eventyret er tilbage i kør-selv-ferien

Kasper har været elbilsejer i 11 år, og for fire år siden tog han og familien på deres første kør-selv-ferie i Europa i elbil. Det har ændret deres måde at være på kør-selv-ferie på – men kun til det bedre. Nu har kør-selv-ferien igen fået et strejf af eventyr og selve rejsen er blevet en langt større del af oplevelsen. Find ud af, hvad de mange rejser i elbil har lært Kasper, og hvordan du selv gør elbilsferien til en succes.

Elbilsekspert Kasper og familie på kør-selv-ferie

11.000 kilometer. 21+ ladestationer. Otte forskellige elbiler. 1100+ kg CO2 sparet. 

Sådan kan man nogenlunde opsummere Kasper Hjorths sommer 2022 i tal. En sommer, hvor han i den grad fik testet elbilens kør-selv-ferie potentiale af på hele tre rejser i Europa.

Først kørte han godt 3.000 kilometer frem og tilbage fra racerløbet Le Mans i en Audi E-tron sammen med 10 andre elbiler som en del af sit hobby-projekt, EV-tours, hvor han hvert år arrangerer en tur for elbils-entusiaster til det populære 24-timers-løb. 

Dernæst var Kasper med som chauffør og ansvarlig for de seks elektriske supportbiler – fire el-varevogne og to personbiler - der fulgte Team Rynkeby på deres 3.200 kilometer lange tur fra Danmark til Paris og hjem igen. 

Sidst men ikke mindst pakkede han sin kone og deres to døtre i deres private Tesla og tog på kør-selv-ferie gennem Tyskland, Østrig og Tjekkiet. 

Efter så mange tilbagelagte kilometer og forskellige elbiler er hans dom klar: det er næsten blevet for nemt at tage på ferie i Europa i elbil.

Kør-selv-ferie som i gamle dage

Både privat og professionelt har Kasper beskæftiget sig med elbiler de seneste 11 år. Først som elbils-ekspert hos LeasePlans, senere som områdechef hos FDM Ladestander, hvor han hjalp medlemmer med at skifte fra benzinbil til elbil, og i dag arbejder han hos GodEnergi, hvor han ligeledes hjælper kunder med at skifte fra fossil- til elkøretøjer.

Privat erhvervede han sig også sin første elbil for 11 år siden. Det var en Nissan Leaf med en rækkevidde på blot 80 km. I dag er den for længst skiftet ud med familiens nu to elbiler, en Tesla og en Fiat500, som begge kører betydeligt længere per ladning. 

Man kan altså godt kalde Kasper for en elbils-ekspert uden at tage munden for fuld. Når man alligevel får lyst til at beskrive ham som elbils-entusiast er der fordi hans engagement i og entusiasme omkring elbiler er yderst smittende. For ham er elbilen ren køreglæde.

Teslalader på rejse i Europa

Men selv en optimistisk elbilsmand som Kasper måtte i de første mange år sande, at elbilen ikke var skabt til kør-selv-ferie. Den korte rækkevidde på 80 km og et tyndt udbud af ladere i Europa var alligevel ikke så tiltrækkende og familien, der ellers altid havde taget på kør-selv-ferie, måtte i en årrække finde andre ferieformer.

Men det ændrede sig for fire år siden, da familien fik en Tesla, der kører 400 kilometer på en ladning. Siden da er somrene igen blevet brugt på Europas landeveje på jagt efter sommersol, seværdigheder og sydlandsk stemning.

Men elbilen har alligevel ændret den måde Kasper og hans familien tager på ferie på.

Neuschwanstein Slot i Sydtyskland

Med elbilen har de genfundet glæden ved kør-selv-ferien. Præcis som Kapser husker det fra dengang han tog på kør-selv-ferie som barn. Dengang det ikke handlede om at drøne direkte fra hoveddøren til sydens søde solseng og strandkant.

”Jeg kan huske, da jeg var lille dreng og den første biltur, jeg var på. Det var i en Audi 80. Det var nok i 80’erne og jeg var 10 år gammel. Min farmor og farfar havde hus i Fuengirola i Spanien, så vi tog en uge og kørte derned. Det er en tur jeg husker, ikke kun fordi bilen hele tiden gik i stykker og blev helt skæv, så min far stod med en hammer og bankede den ud, men det var jo et eventyr. Vi var igennem Pyrenæerne, og der var ikke en motorvej, der lige jernede igennem det hele”

Kasper og familien er helt enige om, at det særlige ved at være af sted i elbil netop er, at kør-selv-ferien igen har fået et element af eventyr og et strejf af spontanitet og frihed, som jo netop er det, der gør en kør-selv-ferie magisk:

”Den (elbilen red.) havde jo sin naturlige begrænsning og så tænkte vi pludseligt: Jamen, hvorfor stopper vi egentlig ikke her, naturen er jo sindssygt flot? Så lad os da spise en frokost og gå en tur i bjergene. Så det er sådan vi tager på ferie nu. Vi indstiller os på, at nu starter ferien, når vi går ud af døren og så må vi se, hvad det eventyr bringer. Og så tager vi det helt stille og roligt i stedet for at halse af sted.

Det er både en mere sikker og mere hyggelig måde at tage på ferie på. Det har lært os at nyde selve rejsen meget mere,” fortæller han.”

Fra Autobahn til alpevej

Udsigt til Zugspitze fra Eibsee ved Garmisch Partenkirchen, Tyskland

At man skal stoppe alt for ofte og ikke kommer hurtigt nok gennem Tyskland er netop nogle af de hyppigste argumenter imod kør-selv-ferie i elbil, som Kasper møder blandt skeptikere, venner og bekendte. De er simpelthen bange for, at de ”spilder tiden”, når de skal bruge to dage på at nå til destinationen. 

”Men hvem siger, at du spilder tiden? Du kan lige så godt bruge den på noget fornuftigt på vejen derned,” plejer Kasper at svare.

Derfor har familien bl.a. valgt at se på de lidt hyppigere ladestop som muligheder frem for forhindringer for de sjove og anderledes ferieopleveleser. Med den tilgang til ferien er Tyskland blevet forvandlet fra asfalt og Autobahn til alpevej og Apfelstrudel, masser af naturoplevelser, idylliske landsbyer og familiehygge.

”Før var Tyskland bare noget vi skulle have overstået, men det er et helt fantastisk land, hvis man bare lige bruger 5 minutter på at planlægge, inden man tager af sted.”

Det koster måske et par kilometer ekstra, men det er blevet en del af eventyret at finde de gode steder undervejs.

”På sådan en tur, har vi måske kørt 80 eller 100 km ”forgæves” eller som omvej i forhold til en benzinbil for at finde ladestandere, men så er der som regel et fedt spisested eller man kører et flot sted hen eller til et sted, man kan shoppe. Så man tænker ikke over, at det er en omvej. Der er en anden mission med det”

Bruger man de forskellige apps, der findes til ruteplanlægning for elbiler, så er det ret nemt at finde standere i nærheden af de oplevelser, man gerne vil have med på turen.

LÆS OGSÅ: APP’s der er gode at have med sig på elbilsferien

Planlægning er nøglen til en succesfuld ferie i elbil

Elbil tilsluttet opladning

Kasper har egentlig aldrig brudt sig om at planlægge særligt meget, når han skulle på ferie, men de første par år tog det en del tid at finde de rigtige ruter i elbil i Europa:

”Min kone har altid sagt, at hvis vi løb tør fra batteri, så gik hun fra mig. Og så gør man jo sit hjemmearbejde. Men efterhånden er der ikke meget arbejde i det. Det er blevet så nemt”, fortæller Kasper med et lille glimt i øjet.

Europa, og særligt Tyskland, har efterhånden et så veludviklet ladenetværk, at man nærmest bare kan køre af sted uden at tænke over det.

De mange ture i elbil har dog lært ham, at der kan være god økonomisk fidus i at planlægge ruten lidt på forhånd. 

Hvis man tænker sig bare lidt om, så bliver det nemlig en hel del billigere at køre elbil end almindelig bil. Omvendt, hvis man ikke tænker sig om, kan det ende med at blive dyrere. 

Der er nemlig stor forskel på priser og hastighed på de forskellige ladeoperatører, men der kan også være penge at spare, hvis man kombinerer sine opladning med overnatning. Mange hoteller tilbyder nemlig gratis opladning.

LÆS OGSÅ: Flere gode råd til at spare penge på kør-selv-ferie i elbil

På den måde har Kasper og familien sparet mange opladninger på deres rejser.

”Min kone planlægger ruten på abetterrouteplanner, og så går jeg ind på en hotelsøgemaskine, som har en søgefunktion, hvor man kan søge på hoteller med elbilsopladning. På den måde finder vi ud af, hvor det giver mening at lægge overnatningerne”

Søg hoteller med mulighed for elbils-opladning

Hurtigst og billigst ladning - 10/80-reglen

Elbil tilsluttet opladning

For mange, der er lidt nye som elbils-billister, eller bare ikke har kørt i elbil uden for Danmarks grænser endnu kan netop ladninger og ukendte systemer være kilde til megen stress. 

Men der er ifølge Kasper ikke længere noget at være nervøs for. Især netværket i Tyskland er meget nemt som bruger, da store operatører som IONITY og ALLEGO findes næsten overalt. 

Langt de fleste steder kan du betale med almindeligt kreditkort på hurtigladerne og ellers igennem operatørernes apps - det er nogle gange lidt billigere. Priserne på de forskellige ladere kan du tjekke på fx Spirii.go og abetterrouteplanner. 

"Tysklands ladenetværk er rigtigt fint. Italien er blevet meget bedre, men Portugal der bliver man nødt til at downloade en speciel app, for der er det staten, der ejer ladenetværket. Også i Holland er nettet ganske godt udviklet og standerne fine. I Frankrig og Spanien skal man lige kigge sig lidt for, når man skal finde standere. Dels er der længere i mellem og dels er der flere af dem, som ikke virker."

Kasper har aldrig oplevet ikke at kunne finde en stander, men få gange er han kørt forgæves til en stander, som ikke har virket eller har været aflåst og har måtte lægge ruten lidt om.

LÆS OGSÅ: Flere gode råd til at spare penge på kør-selv-ferie i elbil

Kaspers mange kørte kilometer i Europa har også givet ham en ganske god fornemmelse for, hvordan man optimerer sin ladning for at gøre det både hurtigst og billigst. Der er nemlig potentiale for at spare ganske mange dyrebare minutter og kroner, hvis man tænker sig om: 

”Det er sådan med et batteri, at det lader rigtig hurtigt i starten. Især når det er varmt om sommeren, men fra 80 procent bliver det langsommere og langsommere. Så det er lige så hurtigt at lade fra 10 – 80 procent, som det er at lade fra 80-100 – måske det endda kan tage længere tid. Så fidusen er at køre batteriet ned til 5-10 procent – de fleste vil nok sige 10, for at det ikke bliver alt for spændende, hvis man er et ukendt sted – og så lade den til 70 eller 80 procent og så køre videre.”

Et lille godt tip er desuden, at elbiler kan lade op, når du kører ned ad bakke:

”Elmotoren virker som en dynamo, når du kører ned. Så på vej ned, der slipper du bare speederen og så bremser bilen stille og roligt ned og så putter den strøm på batteriet. Når vores bil kører ned, så lader den med 150.000 watt ind på batteriet. Så det er ikke småting.”

Så bliver der pludseligt en ekstra god grund til at tage de spændende bjergveje til og fra feriedestinationen.

LÆS OGSÅ: Sådan lader du din elbil i udlandet

Det skal du overveje, inden du tager af sted på kør-selv-ferie i elbil

Elbil tilsluttet opladning

Fra Kaspers perspektiv er der ikke de store udfordringer eller ulemper i at tage på ferie i elbil, men der er selvfølgelig nogle småting, som man skal tænke over inden man tager af sted.

”Hvis der er nogle ulemper, så er det måske, at man ikke kan køre 100 procent den lige vej. Du vil næsten altid skulle have en lille omvej. Og så skal man nogle gange tage stilling til, hvis du fx ikke ved om der er en lader på din destination, men der ligger en hurtiglader 20 km væk fra byen ad en omvej, om du skal vælge at køre derhen eller satse på der er en langsomlader til natten.” 

Uanset om du kører i din egen elbil eller skal leje en elbil, så er det smart at være lidt opmærksom på hvilken elbil, du vælger

”En elbil er ikke bare en elbil. Det svarer til at leje en bezinbil og så står der enten en lille Hundai 10 eller en stor Mercedes. Man skal have en bil, der lader hurtigt. Især hvis man skal på langtur” 

Desuden er det på mange måder en mere organisk oplevelse at køre i elbil. Pludseligt betyder det faktisk noget, hvordan vejret er uden for bilen. I blæsevejr, slud, sne og kulde kommer du ikke lige så langt på en ladning, som du gør om sommeren.

”Bilerne i dag kan køre 3-400 kilometer på en ladning. Men i den samme bil har jeg præsteret at køre 420 km på en ladning på Autobahn om sommeren, men kun kørt 280 kilometer om vinteren.”

LÆS OGSÅ: Sådan rejser du på kør-selv-ferie i en elbil

elbilen er ferie med god samvittighed

Elbil tilsluttet opladning

Klimaspørgsmålet ligger også mange på sinde, som vælger at køre i en elbil. Lad os starte med at gøre det klart, at du ikke redder klimaet ved at køre i elbil. Offentlig transport er stadig langt bedre for klimaet end privatbilisme. Så elbilen er ikke den hellige gral, men det er et skridt på vejen. 

For Kasper har det egentlig ikke været den grønne vinkel, der har fået ham til at køre på ferie i elbil. CO2-fordelen er mere et heldigt biprodukt:

”For os har det at køre i elbil på ferie ikke været en miljø-ting. Det var egentlig mere bare for at se om det kan lade sig gøre. Og at vi så kan gøre det med lidt god samvittighed, er jo bare dejligt. Og så har vi fundet ud af, at det var godt og nemt og en anden måde at holde ferie på.” 

Kasper er dog ærgerlig over, at myten om at elbilen i virkeligheden er en miljøsviner virker til at have bidt sig godt fast. Der har været elbiler, der kostede så meget CO2 i produktion, at det ikke gav mening, men i dag er langt de fleste elbiler helt sikkert bedre for miljøet:

”Det er forvirrende, for der har været meget vildledning. Og så er det altså en myte, som er blevet ret sejlivet, at elbilen sviner så meget, som nogen tror den gør. Elbilen koster ganske rigtig lidt mere CO2 i produktion, men ca. ved 30.000 kilometer i Danmark, går det i nul. Alt derefter, der er elbilen billigere i CO2 – inklusive produktionen af den. Klimarådet, der er regeringens tænketank, de sagde i 2019, at elbilen kun kunne køre 200.000 km og så var den færdig. Det ville betyde at den udledte halvt så meget som en benzin- eller dieselbil ville gøre. Men vi kan jo se, at de altså holder meget, meget længere end det.” 

Bilerne og energien bliver også bedre og bedre. Tesla har næsten ikke noget kobolt i batteriet og mange af fabrikkerne har vindmøller. Alle BMWs fabrikker er faktisk selvforsynende med vedvarende energi og jo mere vedvarende energi, vi får ind i vores elnet, jo bedre bliver det. 

Men det er selvfølgelig svært at blive helt klog på, da udledningen for at producere 1 kWh er meget forskelligt fra land til land. Ofte har vi også lavere CO2-udledning af strøm om sommeren. I Danmark er gennemsnittet omkring 100 g CO2 pr. kWh, men i Polen er det +400 g og i Norge er det tæt på 0, da 98% af deres strøm kommer fra vedvarende energikilder.

Selv om det er svært at lave en nøjagtig udregning er Kasper slet ikke i tvivl om, at det sparer CO2 at tage på ferie i elbil frem for en almindelig benzin eller dieselbil:

”Hvis vi tager en tur på 3000 km, så kørte vi 5 km/kWh, dvs. forbuget er 600 kWh. Lad os antage at CO2 er 125g. pr. kWh, så giver det en udledning på 75 kg. Hvis vi tager en dieselbil, der kører 20 km/l, så udleder den 131 g/CO2 pr. km. Det samme regnestykke giver så 393 kg CO2. Det er altså en besparelse på 318 kg CO2. Jeg har IKKE produktionen af diesel med i dette regnestykke (selv om det er med på strøm), så hvis vi tilføjer produktionen af diesel til beregningen, så bliver forskellen endnu vildere og en større fordel for elbilen.”

E/A Energianalyse har desuden lavet beregninger, der kan give en indikation på, hvad det koster i CO2 at tage på kør-selv-ferie i Europa i elbil. Du kan beregne CO2 for din kør-selv-ferie her

Hvis du drømmer om at tage på kør-selv-ferie i elbil, men ønsler råd og vejledning til at lave en elbilsvenlig rute, så er du velkommen til at kontakte vores dygtige specialister på 70 11 60 11. Du kan også gå på opdagelse i vores kør-selv-forslag til elbiler og få inspiration til rejsen.

LÆS OGSÅ:

FDM: Elbilen redder bilferien
FDM: Ferietur i Elbil - se hvor lang tid du skal lade for at køre 1200 km.