Spørgsmål og svar om billeje
Billeje giver dig enorm frihed på din rejse til at opleve og udforske destinationer og kulturer, og ikke mindst mulighed for at være spontan og lade lysten vise vejen. Derfor hjælper vi dig med at bestille en lejebil, og ikke mindst finde den rette til behovet - skal det være en lille bil, en suv, en elbil eller noget helt fjerde? Og når det netop kommer til billeje, så sidder du måske inde med en række spørgsmål, som mange andre, hvilket vi forsøger at give svar på i nedenstående FAQ-lister. Kan du ikke finde svar på alle dine spørgsmål, skal du ikke tøve med at kontakte os på tlf. 70 11 60 11.
Hvad er inkluderet i billejen
Når du foretager en bilreservation, får du en fuldstændig oversigt over, hvad der er inkluderet. Læs specifikationen grundigt igennem. Hvis du er i tvivl, så kontakt os.
Vi tilbyder op til 4 pristyper, som du frit kan vælge imellem. Alle priser inkluderer fri kilometer (med enkelte undtagelser). Forsikring mod biltyveri og skade på bil. Ansvarsforsikring. Under VIS DETALJER ved søgning, kan du se præcist hvad der er inkluderet.
- Dagens pris - med selvrisiko
- AVIS officiel pris, der ændrer sig efter udbud og efterspørgsel - Dagens pris - ingen selvrisiko
- AVIS officiel pris, der ændrer sig efter udbud og efterspørgsel - FDM travel Special - med selvrisiko
- FDM travel aftalepris - FDM travel Special - ingen selvrisiko
- FDM travel aftalepris
Vi tilbyder op til 2 pris typer, som du frit kan vælge imellem. Den bedste pris afhænger af udbud og efterspørgsel. Under VIS DETALJER ved søgning, kan du se præcist, hvad der er inkluderet.
- Dagens pris
- AVIS officiel pris. I USA og Canada er envejslejegebyr inkluderet, hvis det kræves. Der tillægges dog en lokal afgift, som ikke er inkluderet. - FDM Travel Xtra
- FDM Travel aftalepris. Evt. envejsleje skal betales lokalt hos AVIS. Beløbet fremgår under VIS DETALJER.
Når du foretager en bilreservation, får du en fuldstændig oversigt over, hvad der er inkluderet i billejen – herunder også skatter og afgifter. Læs specifikationen grundigt igennem. Hvis du er i tvivl, så kontakt os.
Nej - som udgangspunkt ikke, kun med få undtagelser i Europa, indgår vejhjælp i prisen. Når du foretager en bilreservation, får du en fuldstændig oversigt over, hvad der er inkluderet. Læs specifikationen grundigt igennem. Du kan tilkøbe vejhjælp (RSN - Roadside SafetyNet) hos biludlejningsselskabet ifm. afhentning af bilen på din destination. Hvis du er i tvivl, så kontakt os.
Praktiske spørgsmål om bil og tilvalg
Ved hver bil, er der angivet antal personer og antal bagage. Står der f.eks. 3 stk. bagage menes der som tommelfingerregler 1 stor og 2 små tasker. Vi anbefaler bløde tasker fremfor hårde kufferter, da det er nemmere at pakke i en bil. Plads og specielt god plads er et nøgleord, når I vælger udlejningsbil. Merprisen for at vælge en stor bilmodel er yderst beskeden i forhold til fx en kompakt-klasse. Og I vil sætte pris på den ekstra plads, når I først kører rundt, for mængden af bagage vokser som regel undervejs. Så tag hellere bilen for stor end for lille. Modellen er altid vejledende og kan ikke garanteres.
Se også: AVIS fleet guide i USA og Canada
Antal af sikkerhedsseler er lig med antal tilladte passagerer.
Ja, i USA og Canada har alle biler som udgangspunkt automatgear og aircondition.
Ja, du betaler på destinationen for leje af barnesæder.
Nej, det er desværre ikke muligt på grund af risikoen for skader på bilens lak ved monteringen.
Nej, det er ikke muligt at leje tagboks til sin lejebil og bilerne har generelt ikke anhængertræk. Det er derfor ikke muligt at forespørge på det.
Ved bestilling
Når du bestiller bil hos FDM Travel (i butik eller online), har du mulighed for at betale med: Dankort, Visa/Dankort og Mastercard. Det er ikke et krav at dit betalingskort er det samme ved betaling af billeje hos FDM Travel som ved afhentningen af lejebilen hos AVIS i udlandet. Du skal dog være meget opmærksom på at AVIS stiller skrappe krav til dit betalingskort ifm. afhentning og udlevering af lejebilen (depositum). AVIS accepterer kun kreditkort i føres navn, når du skal afhente lejebil. Debitkort, som for eksempel Visa/Dankort, accepteres ikke.
Se også FAQ spørgsmålet: Hvilke betalingskort skal jeg medbringe ifm. afhentning af lejebil?, under afsnittet Inden afrejsen.
Du betaler hjemmefra. Når betalingen er registreret, udsteder FDM Travel en voucher, som du modtager pr. mail som dit betalingsbevis for billejen. Du skal aflevere et print af voucheren når du afhenter bilen, og lejemålet er først påbegyndt, når du har afleveret voucheren til personalet.
Mellem 4-7 dage før afhentning af bilen afhængig af destination og udbud.
Ja, envejsleje er muligt mod betaling af et gebyr. Lokale skatter og afgifter skal betales lokalt til AVIS ved afhentning af bilen.
Se regler for envejsleje på hjemmesiden i forbindelse med bestilling eller kontakt os.
Generelt ja, men tjek altid lejebetingelser, da der kan være undtagelser.
En ekstra fører er omfattet af samme betingelser som lejeren af bilen. Ekstra førere skal stå på lejekontrakten for at blive omfattet af forsikringerne.
Du kan leje en bil i op til 31 dage i træk. Hvis du ønsker at leje længere end 31 dage, skal du foretage endnu en reservation med udstedelse af en ny voucher. Du får naturligvis også en helt frisk bil udleveret.
Minimum antal dage for online biludlejning varierer fra destination til destination. Generelt er minimumslejen 1-3 dage. Har du problemer med at bestille billeje for et givent antal dage, så kontakt os.
Ja, dog ikke hvis der er mindre end 60 dage til lejestart.
Vi mailer dig en elektronisk voucher umiddelbart efter din bilreservation. Medbring et print af voucheren ved din afhentning af lejebilen. Voucheren er dit bevis på gyldig reservation og betaling af lejebilen.
For at få rabatten skal du sætte et flueben i boksen "FDM medlem" under søgebanneret. Efter søgning kan du se din pris og rabatten du opnår.
Når du kommer til "bestillingsoplysninger" bliver du sendt til FDM, hvor du skal logge på med din e-mail og adgangskode, hvorefter du fortsætter din bestilling.
Hvis biludlejningsselskabet har dit flynummer, holder de din reservation ved flyforsinkelser dagen ud forudsat, at du har indtastet dit flynummer i forbindelse med din online reservation.
Gennemfør blot bestillingen uden flynummer. Kontakt os efterfølgende med dit bookingnummer, så kan vi sætte flynummer ind i din booking.
Ud over informationer (for & efternavn) som er nødvendige for bestilling af din billeje; så henviser vi ydermere til Avis´s privacy notice; som du finder på : https://avisassets.abgemea.com/dam/avispreferred-EU/privacyPolicy/UK/en_GB/ABG-EU-Privacy-Notice.pdf
Inden afrejsen
- Du skal have et gyldigt fysisk kørekort (dansk kørekort-app accepteres IKKE i udlandet)
- Du have haft kørekort i 1 år for at kunne leje bil. Denne regel varierer dog lidt fra land til land.
- I USA og Canada (dog med enkelte undtagelser) skal du være minimum 21 år for at leje bil. For andre destinationer er minimumsalderen oftest 23 år. Mange destinationer opkræver en tillægsforsikring for unge chauffører under 25 år.
- I nogle lande skal du vise dit pas ifm. afhentning af bilen.
- Som lejer og primær fører skal du være i besiddelse af et internationalt kreditkort (debitkort accepteres ikke), der er udstedt i dit navn. Hvis I er to eller flere førere af bilen, skal I alle have dokumentation som nævnt ovenfor.
Du skal som lejer og primær fører medbringe et internationalt kreditkort ved afhentning. Debitkort accepteres ikke.
Ved afhentning af din lejebil, stiller biludlejningsselskabet AVIS krav om at depositum og lokale køb betales med et internationalt kreditkort. Benytter du i stedet et debitkort, fx. Visa/Dankort eller Visa/Electron ved afhentning, vil du risikere at bilen ikke kan udleveres, da det ikke er muligt at reservere et depositum på debitkort. Det kan stille dig i en meget problematisk situation, hvis du kun har medbragt dit Visa/Dankort, dvs. et debitkort.
Du skal i stedet anvende et gyldigt internationalt kreditkort udstedt i lejerens navn, når du afhenter bilen. Et depositum i forbindelse med afhentning af en lejebil er et beløb, som AVIS kræver for at sikre sig mod eventuelle skader, manglende brændstof og manglende betaling m.m.. Beløbet fungerer som en sikkerhed, og det bliver reserveret på dit international kreditkort ved afhentning af bilen.
Er du ikke indehaver af et internationalt kreditkort, så anbefaler vi at du tager kontakt til din bank og får bestilt et internationalt kreditkort i god tid inden afrejse. Skulle du alligevel tage chancen og kun medbringe et debitkort ifm. afhentningen af din lejebil, så vil det være på egen risiko og uden ansvar for FDM Travel.
Vi anbefaler altid at du bruger et internationalt kreditkort til transaktioner relateret til reservation af depositum. Det skyldes at et kreditkort har en anden kreditlinie, hvorimod et debitkort øjeblikkeligt nedskrives i det disponible beløb på kontoen til resten af ferien (et såkaldt "hold/reservation" af beløbet på kortet). Debitkort kan i den forbindelse have en trækningsret, som derfor hurtigt kan være overskredet/brugt.
Eksempler på betalingskort, der IKKE accepteres ved betaling af depositum:
- Visa/Dankort Debit
- MasterCard/Dankort Debit
- Visa Debit
- Visa/Electron
- MasterCard Debit
Er du ikke indehaver af et internationalt kreditkort, så anbefaler vi, at du tager kontakt til din bank og får bestilt et internationalt kreditkort i god tid inden afrejse.
Eksempler på internationale kreditkort:
- Visa Credit
- MasterCard Credit
Ved afhentning af din lejebil, stiller AVIS ofte krav om at depositum og lokale køb betales med et internationalt kreditkort.
Kreditkortet skal være i lejers (primær førers) navn og må ikke være et debitkort.
Et depositum i forbindelse med afhentning af en lejebil er et beløb, som AVIS kræver for at sikre sig mod eventuelle skader, ulykker eller manglende betaling. Beløbet fungerer som en sikkerhed, og det bliver reserveret på dit kreditkort ved afhentning af bilen. Depositummet dækker typisk:
- Skader på bilen: Hvis der opstår skader under lejeperioden, kan AVIS bruge depositummet til at dække reparationerne (selvrisiko).
- Manglende brændstof: Hvis bilen ikke returneres med den aftalte mængde brændstof, kan AVIS trække penge fra depositummet.
- Ekstra udgifter: Dette kan inkludere bøder, manglende betaling af parkerings- og vejafgifter, ekstra køretid hvis bilen ikke returneres til tiden, vejhjælp, opgradering af forsikring samt andre lokale tilkøb hos AVIS.
VISA/Dankort og MasterCard/Dankort er debitkort. Biludlejningsselskabet reserverer et depositum som garantistillelse i lejeperioden, og dette er ikke muligt på et debitkort. Du skal i stedet benytte et internationalt kreditkort (skal bestilles i din bank i god tid inden afrejse).
Nej. Der er ikke krav om, at betalingskortet, som medbringes ved afhentning er det samme som du har benyttet ved bestillingen på www.fdm-travel.dk. Du skal dog være opmærksom på at AVIS stiller krav om at depositum og lokale køb skal betales med et internationalt kreditkort. Kreditkortet skal være i lejers (primær førers) navn og må ikke være et debitkort.
Biludlejningsselskabet accepterer kun kreditkort i primær førers navn.
Vi anbefaler, at du anskaffer et internationalt kørekort (International Drivers Permit), som købes for 30 kr. hos Borgerservice (husk pasfoto).
Specielt for USA: Delstater der kræver et internationalt kørekort.
Nej, AVIS har generelt ingen øvre aldersbegrænsning - med én undtagelse, nemlig Irland.
Gældende for Irland: Hvis lejer er fyldt 75 år og ønsker at leje bil i Irland, kræver AVIS et brev fra lejers forsikringsselskab, som dokumenterer, at lejer har en gyldig bilforsikring og ikke har lavet skader de seneste 5 år. Derudover kræver AVIS et brev fra lejers læge, der dokumenterer, at lejer er ved godt helbred og i stand til at køre bil.
Nej, den danske digitale kørekort-app accepteres IKKE i udlandet. Du skal i stedet medbringe dit fysiske kørekort, som skal fremvises ifm. afhentning af lejebil eller hvis du fx. bliver stoppet af myndighederne i udlandet.
Afbestilling og ændring
Se vores handelsbetingelser som accepteres ved bestilling. Hvis man ønsker at annullere sin leje skal det ske pr skrift via vores kontaktformular
Nej, ubenyttede dage bliver ikke refunderet. I tilfælde af sygdom/hjemkaldelse kan du rette henvendelse til din rejseforsikring angående en eventuel refundering.
Se vores handelsbetingelser som accepteres ved bestilling. Hvis man ønsker at ændre sin leje kan det ske pr skrift via vores kontaktformular
Ved afhentning af bilen
Du skal kontakte os, så vi kan tilrette din bil og dine andre rejsearrangementer til den nye afgang. Specielt for billeje er det vigtigt, da du ellers risikerer at den er annulleret ved din nye ankomst ligesom din rejserute i givet fald skal tilpasses de nye datoer.
- Bilen skal afhentes på det tidspunkt, den er bestilt til eller senest en time derefter. Er ankomstflynummeret sat ind i reservationen, vil Avis dog holde bilen til flyet er ankommet – hvis det ankommer indenfor kontorets åbningstid på den oprindelige dato. Hvis ikke bilen hentes rettidigt, vil Avis overtage råderettigheden og kan dermed leje den ud til andre kunder. Du risikerer derfor at skulle oprette et nyt lejemål til aktuel dagspris. Uanset forsinkelsens størrelse er det vigtigt, du møder op hos Avis for at se, om de stadig skulle have lejen åben til dig.
- Hvis flyet er forsinket eller rejsetidspunktet er ændret, skal du ikke gøre noget, hvis du har oplyst flynummer i din bilbooking (har du købt via en af vores rejsekonsulenter er dette gjort).
- Hvis flyselskabet har ændret din rejse til et andet flynummer, skal du kontakte FDM Travel, hvis billejen er booket hos os.
Hvis biludlejningsselskabet har dit flynummer, holder de din reservation ved flyforsinkelser dagen ud forudsat, at du har indtastet dit flynummer i forbindelse med din online reservation. Hvis man ankommer dagen efter eller senere, skal man tage fat i udlejer via telefonnummer på fremsendte voucher eller kontakte os og høre om mulighed for senere afhentning. Hvis man har bestilt "Dagens pris" / "Dagens pris - ingen selvrisiko" kan prisen ændre sig, hvis bilen ikke hentes samme dag som aftalt på bilvoucher. Se også svar på spørgsmålet ovenfor.
Ekstra ydelser og tilkøb i forbindelse med biludlejningen skal altid afregnes direkte til biludlejningsselskabet på destinationen.
Ja, du skal læse lejekontrakten grundigt. Ved udleveringen af jeres lejebil har medarbejderne hos AVIS ret til at tilbyde dig yderligere forsikringsdækninger og andre lokale tilkøbsydelser. Sådanne tilkøb er altid frivillige, og hvis du skriver under herpå, har du indgået en bindende aftale, som ikke kan fortrydes. Husk derfor altid at læse lejekontrakten grundigt igennem, inden du skriver under. På lejekontrakten vil eventuelle tilkøb og priserne herfor altid være specificeret, så du er informeret om omkostningerne. Lejekontrakten vil ved din underskrift til enhver tid være bindende og juridisk gyldig, uanset eventuelle mundtlige informationer.
Du finder gode råd om afhentning af lejebil her: Dette bør du gøre, når du afhenter bilen
I USA finde e-Toll som er et elektronisk bompenge-system til betalingsveje, der tillader at benytte særligt hurtige vejbaner og derved undgå kø ved betalingsautomater i forbindelse med betalingsveje. AVIS e-Toll kan ikke forudbestilles, men er installeret i de fleste AVIS biler. Spørg efter en bil med e-Toll ved afhentning. Se mere under lejebetingelser. Undgå at få påført TOLL service på din kontrakt. Det er en AVIS service med et fast beløb på ubegrænset brug af betalingsveje.
Du kan finde mere information om Toll Service i USA på www.avis.com/en/products-and-services/services/avis-e-toll
Autohjælp er ikke inkluderet i prisen, medmindre dette er angivet ved booking. Vurderer du, at dette kan blive nødvendigt under din billeje er det en god ide at tilkøbe. Autohjælp tilkøbes lokalt hos AVIS.
Undervejs
Nej, du må ikke tage sæderne ud af bilen.
Er du ude for et uheld, eller oplever du tekniske problemer med bilen, skal du kontakte biludlejers 24 timers nødnummer, Nummeret fremgår på lejekontrakten.
Er du ude for et uheld, eller oplever tekniske problemer med bilen skal du kontakte AVIS' 24 timers nødnummer, som fremgår af lejekontrakten. Der aftales med AVIS ang. reparation eller evt. erstatningsbil.
Er du ude for et uheld, eller oplever tekniske problemer med bilen skal du kontakte AVIS' 24 timers nødnummer som fremgår af lejekontrakten. Der aftales med AVIS ang. reparation eller evt. erstatningsbil.
Ved aflevering
Her er vores tips og tricks til en sikker returnering af bilen:
- Aflever altid bilen til den aftalte tid.
- Aflever ikke bilen meget beskidt.
- Tag et billede af bilen med angivelse af tid; hvor det er tydeligt at den holder på AVIS' parkeringsplads.
- Tag et billede af instrumentbrættet med kørte miles og brændstofmåler status.
- Gem kvittering på sidste brændstoftankning.
- Få en kvittering på at bilen er afleveret; og tjek altid at en evt. ekstra opkrævning er korrekt og som aftalt da du hentede bilen.
Hvis bilen bliver afleveret på et senere klokkeslæt end den blev afhentet, opkræver biludlejningsselskabet betaling for et ekstra døgn inklusive forsikringer og ekstra ydelser til lokal pris + lokale skatter.
Ja, du skal tanke bilen op, inden du afleverer den, med mindre du ved lejens start har købt en tankfuld benzin.
Ja, når du afleverer bilen hos AVIS er det en god ide at gemme kvitteringen for seneste påfyldning af benzin, samt at tage et foto af bilens instrumentbræt der viser mængden af brændstof. Gem i det hele taget al dokumentation fra AVIS.
Efter hjemkomst
Ved afhentning af bilen blev der lavet en reservation på kreditkortet. AVIS beholder denne reservation indtil de har sikret sig at bilen er uden skader samt at der ikke er benyttet ydelser, som ikke er blevet betalt på forhånd. AVIS vil automatisk fjerne reservationen, når de har sikret sig at alt er afregnet.
Du kan hente en fakturakopi for lokale tilkøb for billejen på www.avis.dk/Kontakt/Fakturakopi
Du finder din AVIS fakturakopi på www.avis.dk/Kontakt/Fakturakopi. For at søge efter en faktura, skal du angive kontraktnummer eller reservationsnummer.
Under AVIS terminologi i lejebetingelserne vedhæftet din bilvoucher, kan du se hvad de forskellige koder betyder.
Hvis du ikke mener at regningen stemmer over ens med det du har betalt for, kan du i første omgang selv tjekke din faktura inde på AVIS.dk, www.avis.dk/Kontakt/Fakturakopi .
Mener du stadig at der er fejl, kan du indsende lejekontrakt samt anden nødvendige dokumentation til os, og vi vil kigge på om der er noget vi kan gøre. Dog kan hverken FDM Travel eller Avis Danmark refundere beløb for tilkøb, der i lejekontrakten ved udleveringen af lejebilen er godkendt af dig som kunde ved din underskrift.
Fandt du ikke svar på dine spørgsmål,
er du meget velkommen til at ringe til os på tlf. 70 11 60 11 eller skrive til os