Den første Autobahn i Tyskland

Den første Autobahn strækning

Den første Autobahn strækning i Tyskland kan kun med god velvilje kaldes en Autobahn. Det var i 1922, at den såkaldte AVUS - Automobil-Verkehrs- und Übungsstrasse) åbnede i bydelen Charlottenburg i Berlin. Her var nemlig tale om en "kun" 9 kilometer lang strækning, der også fungerede som racerbane frem til 1998.

Den første "rigtige" Autobahn strækning åbnede i 1932 mellem Köln og Bonn langs vestsiden af Rhinen. Her er tale om en 20 kilometer lang strækning uden vejkryds og modkørende, og for første gang blev betegnelsen Autobahn brugt. Du kan finde strækningen i dag under betegnelsen A555.

Udbygningen af Autobahn nettet i 1930'erne

Den helt store udbygning at det tyske Reichautobahn blev påbegyndt den 23. september 1933, hvor Hitler tog det første spadestik til strækningen Frankfurt-Darmstadt. Anlægsarbejderne var et af de nazistiske tiltag for både at øge mobiliteten i Tyskland, men også for at komme den store arbejdsløshed til livs. 

Organisationen bag udbygningen af Reichautobahn vejnettet med Fritz Todt som Generalinspektør gav udbygningen den fornødne kraft. Allerede i 1936 indviedes mere 1.000 kilometer Autobahn og udbygningen fortsatte ind til 1942, hvor der var vokset til næsten 4.000 kilometer . Fritz Todt lagde senere navn til Organisation Todt, der stod for byggeriet af hovedparten af de tyske fortifikationer under den anden verdenskrig og herunder Atlantvolden.

I dag dækker Autobahn nettet mere end 12.000 km, som gør det muligt at komme hurtigt og let frem til de mange idylliske små veje, som er ideelle til kør-selv ferie i Tyskland.

Kort

Vis på kort