HERUNDER FINDER DU SVAR PÅ DE MEST STILLEDE SPØRGSMÅL OM FERIE I AUTOCAMPER - AFHENTING OG RETURNERING
Når du lejer en autocamper vil der stå på din bekræftelse/voucher hvor og hvornår udlejningsstationen holder åbent. Bemærk, at der kan være forskel på åbningstiderne for hhv. afhentning og returnering. I tilfælde hvor du kan afhente og aflevere autocamperen i hele åbningstiden, anbefaler vi at du henter om formiddagen, så du har god tid til overlevering og instruktion og samtidig kan nå at finde en dagligvarebutik og gøre dine indkøb, inden turen for alvor starter.
Ved leje af autocamper på oversøiske rejsemål, skal du huske at lave online check-in i henhold til gældende regler, som vil fremgå af de dokumenter du får tilsendt.
Nogle udlejningsstationer opdeler dagen så aflevering foregår om morgenen/formiddagen og afhentning om eftermiddagen. I tilfælde af eftermiddagsafhentning, bør du ikke planlægge at køre langt lige med det samme. Find en campingplads i nærheden og start ferien i ro og mag. Det samme gælder hvis du ankommer sent på dagen med fly eller i egen bil, så lad os hjælpe med en overnatning på hotel - det er altid bedst at starte en autocamper-ferie veludhvilet, da der er mange praktiske detaljer at holde styr på. I USA og Canada er det et krav at du skal have min. én overnatning inden du afhenter autocamperen.
Afhentning og instruktion tager typisk 1½ time - på travle dage og i weekenden dog noget mere, da der kan være ventetid.
Når du lejer en autocamper vil der stå på din bekræftelse/lejebevis hvor og hvornår udlejningsstationen holder åbent. Bemærk at der kan være forskel på åbningstiderne for hhv. afhentning og returnering.
Du bør sætte god tid af til aflevering, da det kræver tid at pakke ud og rengøre autocamperen, så den fremstår i den stand som lejekontrakten kræver.
Afleverer du din autocamper for sent skal du betale overtids-gebyr. Disse gebyrer afregnes ofte i intervaller af 15 eller 30 minutter og kan være ekstremt dyre, da udlejningsselskabet evt. skal kompensere andre kunder, der venter på at overtage din autocamper.
Hvis du bliver forsinket og ikke kan afhente din autocamper til tiden, fx. ifm. flyforsinkelse, bør du ved første lejlighed kontakte autocamper-udlejningsstationen telefonisk, for at aftale nærmere. I nogle tilfælde kan de holde ekstraordinært åbent mod et engangsgebyr, hvilket skal betales på stedet.
Hvis afhentningen må udsættes med en dag eller indtil udlejningsstationen åbner igen, bliver du ikke kompenseret af udlejningsselskabet eller FDM Travel - i stedet bør du kontakte dit rejseforsikringsselskab og høre om de dækker ekstra omkostninger ifm. flyforsinkelse o.l.
De fleste autocamperudlejere stiller krav om, at du anvender et gyldigt internationalt kreditkort udstedt i lejerens navn, når du afhenter autocamperen. Der vil blive reserveret et beløb på dit internationale kreditkort som et depositum, der anvendes som sikkerhed for betaling af selvrisiko, p-afgift, påfyldning af brændstof osv.
Eksempler på internationale kreditkort er:
- Visa Credit
- MasterCard Credit m.fl..
Er du ikke indehaver af et internationalt kreditkort, så anbefaler vi at du tager kontakt til din bank og får bestilt et internationalt kreditkort i god tid, inden ferien.
Hvorfor kan jeg ikke bruge mit Visa/Dankort og andre debitkort?
Udleveringen af din autocamper kræver, at du kan stille et relativt stort beløb i depositum, hvilket ikke altid kan garanteres med et debitkort. Samtidig vil det betyde, at du så vil have få midler til rådighed til resten af ferien, da der er månedlige beløbsgrænser på debitkort og et depositum tæller med i denne beregning.
Eksempler på betalingskort, der IKKE kan bruges til at stille depositum:
- Visa/Dankort (Debit)
- Visa Debit,
- Visa/Electron
- MasterCard Debit
Afhentning
Du skal regne med at det typisk tager 1½ time af afhente en autocamper. I travle perioder kan det tage helt op til 2-3 timer, da personalet måske skal instruere andre lejere før dig. Gennemgang og instruktion af autocamperen kan også tage lang tid, specielt hvis du er førstegangslejer. Instruktionen kan foregå personligt eller ved at se forskellige videoer om autocamperens mange funktioner.
Returnering
Det kan tage 30-60 minutter at aflevere en autocamper. Inden da skal du bruge nogle timer på at rengøre den i henhold til aftalen. Nogle udlejningsstationer tilbyder at du kan rengøre autocamperen på stedet. Forhør dig om denne mulighed når du afhenter. Husk også at sætte tid af til at pakke dit eget grej ud af autocamperen og flytte over i egen bil eller tasker osv.
Ja, hvis du kontakter udlejningsstationen direkte og laver en aftale om aflevering før tid, så kan dette normalt lade sig gøre efter aftale og inden for åbningstiderne. Du får dog ikke refunderet ubrugte døgn.
Transfer mellem lufthavn/bymidte og autocamper-udlejningsstationen afhænger af dit rejsemål og den lokale udlejer. Nogle udlejningsselskaber tilbyder transfer, enten gratis eller mod et gebyr pr. person.
Du kan forhøre dig om muligheden for transfer når du bestiller din autocamper - vi hjælper med at undersøge hvad der kan lade sig gøre.
Når du afhenter din autocamper skal du medbringe følgende dokumenter:
- Lejebevis/voucher som du har modtaget via FDM Travel / Travelhome
- Kørekort på alle chauffører som skal køre autocamperen
- Pas
- Internationalt kreditkort i lejers navn (debetkort som Visa/Dankort accepteres ikke) ifm. depositum
- Evt. internationalt kørekort
Hvis du ankommer i egen bil og bytter over til autocamper - typisk i Sverige, Norge, Tyskland, Frankrig eller Italien - så kan du i nogle tilfælde få lov at parkere bilen hos udlejningsstationen, enten gratis eller mod et gebyr. Det er dog ikke alle udlejningsstationer der tilbyder denne service, derfor må du se dig om efter efter en lokal parkeringsplads eller et parkeringshus med overvågning. Hvis du skal betale for at parkere, så undersøg om der er rabat ved langtidsparkering på ugebasis.
Spørg udlejningsstationen hvor du med fordel kan parkere din bil sikkert i en længere periode.
Husk at tømme din bil for alle værdigenstande inden du efterlader den. Hvis du efterlader dine tomme tasker/kufferter i bilen, så placér dem i bagagerummet hvor de ikke kan ses, eller hvis de er synlige udefra, så gør det tydeligt at taskerne er tomme.
Inden du kører fra udlejningsstationen, skal du inspicere autocamperen for eventuelle skader fra tidligere lejere. Det er vigtigt at disse skader registreres sammen med en medarbejder fra udlejningsstationen, så du ikke kommer til at hæfte for dem, hvis de først opdages når du returnerer autocamperen. Selv de mindste skrammer, ridser og buler bør registreres.
Glem ikke at gennemgå autocamperen indvendigt og få demonstreret alle vigtige funktioner, så du er sikker på at det hele virker inden afgang: Lys / strøm/ batteri / køleskab / gaskomfur / varmeapparat / toiletskyl / vandpumpe til vask m.m.
Husk at få en kopi af registreringen med skader/fejl. Tag evt. også billeder af autocamperen fra alle vinkler, også indvendigt, så du kan dokumentere i hvilken stand du overtog den.
I højsæsonen hvor der kun er få timer mellem de enkelte lejemål, kan det på nogle udlejningsstationer ske, at du overtager en autocamper der ikke er tilstrækkelig rengjort indvendigt. Heldigvis sker det meget sjældent, men skulle du alligevel stå i denne situation, så skal du straks påpege dette over for udlejningsselskabet.
Udlejningsselskabet bør rette fejlen straks eller kompensere dig tilstrækkeligt på anden måde. Er du ikke tilfreds med deres løsning, bør du kontakte FDM Travel, så vi kan registrere din klage. Husk også at dokumentere med billeder og video. Det er sjældent at vi kan gøre noget ved sagen på stedet, men det er vigtigt at du kontakter os så hurtigt som muligt, så vi efterfølgende har mulighed for at følge op. Kontakter du os uden for vores åbningstider, bør du sende en e-mail, så vi kan ringe tilbage så hurtigt som muligt. Vent ikke med at kontakte os til til senere på rejsen eller til du kommer hjem - ring eller skriv straks.
Ja, hvis I er flere der ønsker at køre autocamperen, så skal I være til stede ved afhentning og der skal fremvises kørekort, pas og kreditkort i lejers navn.
I nogle tilfælde kan du få lov at opbevare tasker og anden bagage hos udlejningsstationen, enten gratis eller mod et gebyr. Det er dog ikke alle udlejningsstationer der tilbyder denne service. Vi anbefaler altid at du rejse med bløde tasker og kufferter, det fylder mindre.
Ja, du skal altid rengøre autocamperen inden returnering. Enkelte udlejningsselskaber tilbyder at gøre arbejdet for dig - naturligvis mod et gebyr, som betales lokalt.
Hvad der skal rengøres og i hvilken grad, fremgår af din lejekontrakt, som du altid skal gennemlæse i sin helhed. Som udgangspunkt skal du sørge for at aflevere autocamperen som du modtog den, dvs.:
- Toilettank (black water) skal være tømt og rengjort (grundigt)
- Spildevandstank (grey water) skal være tømt
- Vandtank skal være min. 1/3 fyldt med frisk vand
- Evt. køkkenudstyr skal være rengjort
- Skabe skal være tømt for personlige ejendele
- Evt. lejet/købt linned og andet tilbehør skal fjernes/afleveres
- Autocamperen skal være fejet/støvsuget indvendig
- Alle overflader skal aftørres med fugtig klud
- Autocamperen skal være vasket udvendig (ikke et krav hos alle udlejere)
Du skal aflevere autocamperen med samme mængde brændstof som du modtog den, med mindre andet er aftalt. Tjek altid kontrakten.
Når du lejer en autocamper er forsikring altid inkluderet. Forsikringen indeholder ansvars- og kaskoforsikring, men dækningen og beløbsgrænser kan variere afhængig af dit rejsemål og udlejningsselskabet. Det er næsten altid muligt at tilkøbe en forsikring med bedre dækning ifm. bestillingen.
Forsikringsforhold ifm. udlejning af autocampere er ikke altid det nemmeste, derfor guider vi dig til det rigtige forsikringsvalg, når du bestiller direkte hos en FDM travel rejsespecialist. Vælger du at bestille en autocamper online på vores hjemmeside, så skal du selv tage stilling til forsikringen.