Det bedste af Midtengland og Wales
9 dage Fra 10.862 kr.
Let og effektiv transport af materialer til produktion og bearbejdede varer fra produktionsstedet var en af forudsætningerne for den industrielle revolution i England, og til formålet blev der anlagt en lang række kanaler landet rundt i slutningen af 1700-tallet. Thames & Severn Canal er en af dem, der stod færdig i 1789.
Thames & Severn Canal blev anlagt som en direkte forbindelse mellem havnebyen Bristol og London, og med en længde på 46 kilometer, 44 sluser og en næsten 4 kilometer lang Sapperton tunnel under Cotswolds Edge forbinder den Englands to største floder River Severn og River Thames. Det var vigtigt for byer at blive forbundet ved sådanne vandveje, da det gav mulighed for økonomisk fremgang, som fx byen Stroud fik ved at ligge på Thames & Severn Canal.
Kanalen var baseret på, at prammene undervejs blev trukket fra den anlagte træksti, og som et kuriosum kan nævnes, at da Sapperton tunnelen kun lige var plads til prammen, så blev den her drevet frem ved at pramdragerne lå på ryggen og med benene mod tunnelens vægge drev prammen frem.
Kanalerne fik i midten af 1800-tallet en konkurrence fra jernbanerne, der langsomt betød at de blev uøkonomiske og ineffektive som transportvej. I 1840’erne åbnede Great Western Railway linjen frem til Glouchester, og hermed forsvandt grundlaget for kanalen stille og roligt.
Thames & Severn Canal lukkede ned som transportvej i slutningen af 1800-tallet, og forfaldt herefter, men siden 1970’erne har Cotswolds Canal Trust arbejdet på at få den genoprettet som en levende kanal. En del af kanalen fra River Severn til Stroud er genopbygget ligesom et par sluser som fx ved Bowbridge og Griffin Mill, men store udfordringer udestår, da fx Sapperton tunnelen er styrtet sammen.
Uanset hvad er Severn & Thames Canal et imponerende minde fra dengang, hvor transport foregik i et andet tempo, og hvor mand og hestekraft var essentiel.
Gør som 200.000 andre og tilmeld dig vores nyhedsbrev, hvor du modtager rejseinspiration og gode råd.